Belka
Czwartek, 25 Kwietnia 2024   imieniny: Marek, Jarosław, Wasyl
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Warszawa vs. Sofia - znajdź różnice - komunikacja miejska

Data publikacji: 2018-08-21, Data modyfikacji: 2018-08-22
A A AWydrukDrukuj  
 
– Mówi się, że można coś zrobić szybko i dobrze, ale wtedy nie będzie tanio. Można też budować dobrze i tanio, ale wówczas nie będzie szybko. Sofia wybrała trzecią z dróg. Budują metro szybko i tanio, a zwłaszcza tanio – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. – Wczoraj Patryk Jaki przywoływał statystki, które miały dyskredytować warszawskie metro. Czy jest jednak sens je w ogóle porównywać? Różnimy się nie tylko samym pomysłem na realizację tego przedsięwzięcia, sposobem jego finansowania, a przede wszystkim jakością wykonania – dodaje. Metro w Warszawie i metro w SofiiInfrastrukturaW ciągu ostatnich 12 lat w Warszawie powstało 11 stacji metra – dokończony został bielański odcinek I linii metra i wybudowano centralny odcinek II linii metra łączący oba brzegi Wisły. Łącznie to ponad 10,5 kilometra podziemnej kolei. Razem obie linie warszawskiego metra tworzy obecnie ponad 29 kilometrów tuneli oraz 28 stacji. Budowa metra to największa inwestycja samorządowa w tej części Europy. W Sofii przy budowie pierwszej i drugiej linii metra wykorzystano infrastrukturę zbudowaną jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku, która pierwotnie miała służyć na potrzeby szybkiego tramwaju, którego nie ukończono. Tak szybka budowa metra w stolicy Bułgarii- w latach 2006-2018 około 27 kilometrów – była możliwa wyłącznie dzięki wykorzystaniu infrastruktury przygotowanej za poprzedniego ustroju. W bułgarskiej stolicy metro buduje się po taniości. Niektóre stacje nie mają w ogóle schodów ruchomych, jest też bardzo mało wind. Takiej infrastruktury brakuje nawet na nowo otwieranych stacjach. Komfort podróży czy wykluczenie osób z niepełnosprawnościami nie są problemem. Budowa metra jest finansowana z budżetu centralnego Bułgarii. Sofia budując metro zaoszczędziła także na budowie stacji postojowych. Jest tylko jedna, która służy obsłudze dwóch linii. Tymczasem Warszawa zaplanowała dla drugiej linii stację postojową na Morach. Zbyt mała liczba STP sprawia, że pociągi zbyt długo wyjeżdżają na trasy, a to oznacza, że rano pojawiają się późno, a wieczorem muszą szybciej zjechać do stacji techniczno-postojowej. Strategiczne decyzje w zakresie budowy stacji postojowych to kolejna oszczędność obniżająca koszty budowy, ale też obniżająca wygodę podróżowania i sprawność funkcjonowania podziemnej kolei. Tak jest właśnie w Sofii. Eksploatacja i jakość podróżyWarszawskie metro kursuje codziennie od godz. 5.00 do kilku minut po północy. W weekend uruchamiane są również kursy umożliwiające powrót do domów nawet o godz. 3 w nocy. W czasie porannego szczytu komunikacyjnego pociągi linii M1 podjeżdżają na perony co około 2 minuty i 20 sekund, a na M2 co około 2 minuty i 50 sekund. Poza szczytem pociągi linii M1 kursują co około 3-4 minuty, a M2 co około 6 minut. Sofia oszczędza na eksploatacji metra. Metro w stolicy Bułgarii pojawia się na stacjach nawet trzy razy rzadziej niż w Warszawie. W czasie komunikacyjnego szczytu, około godziny 16.00, pociągi w Sofii pojawiają się na stacjach co 8, a nawet co 9 minut. Rzadkie kursy metra na drugiej linii w Sofii są bardzo uciążliwe dla pasażerów. Co gorsza w nocy przerwy między pociągami wynoszą nawet 14 minut. Tymczasem w Warszawie częstotliwość kursowania metra – nawet przed północą – to 8-9 minut. W czasie szczytu komunikacyjnego po torach pierwszej nitki podziemnej kolei w Warszawie porusza się 36, a na drugiej linii 12 blisko studwudziestometrowych pociągów, które mogą każdorazowo zabrać do środka nawet 1500 pasażerów. 120-metrów to długość peronów stacji warszawskiego metra. W Sofii stacje mają długość zaledwie 105 metrów, ale pociągi które je obsługują mają jedynie 80-metrów długości, co również jest uciążliwe dla pasażerów. Nie ma też planów wydłużenia najnowszych składów. Warto też odnotować, że pociągi zakupione do obsługi, trzeciej nieotwartej jeszcze linii metra zostały zakupione w minimalistycznej wersji 60-metrowej. Już teraz wiadomo więc, że tabor nie wystarczy i zwiększy się panujący w nim tłok. Mimo to w tej chwili nie jest przewidziane przedłużenie tych pociągów. Komunikacja miejska w Warszawie i w Sofii– W Sofii możemy mówić o swoistej kanibalizacji i ogromnych zaniedbaniach dotyczących naziemnego transportu publicznego na rzecz rozbudowy metra – podkreśla wiceprezydent stolicy, Renata Kaznowska. – W ostatnich latach w stolicy Bułgarii zlikwidowano kilka tras tramwajowych, w tym jedną linię dowozową do metra. Podczas, gdy w Warszawie w latach 2006-2018 kupiliśmy 281 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, Sofia kupiła ich zaledwie 25. Oferta linii naziemnych ulega pogorszeniu z roku na rok. Warszawa inwestuje w zrównoważony sposób we wszystkie rodzaje transportu. Dlatego też stale rośnie liczba warszawiaków, którzy korzystają z Warszawskiego Transportu Publicznego. Według Warszawskiego Badania Ruchu z 2015 roku, aż 46,8% osób przemieszczających się po stolicy porusza się komunikacją miejską. Tymczasem w Sofii mimo otwierania kolejnych linii metra, liczba pasażerów jeżdżących transportem publicznym z roku na rok spada. Obecnie to około 32%. Szybka Kolej Miejska? W Sofii nie ma po prostu takiego systemu. W Warszawie oferta SKM to 4 linie z 51 przystankami, o długości blisko 150 kilometrów, które przewożą rocznie około 23 milionów pasażerów. Oferta SKM Warszawa wspólnie z Kolejami Mazowieckimi sprawia, że pociągi w godzinach szczytu, z wielu dzielnic stolicy, dojeżdżają szybko, sprawnie i częściej niż co 10 minut. Warszawski system komunikacji metropolitalnej cały czas się rozszerza, a oferta wspólnego biletu i biletu metropolitalnego to dla wielu warszawiaków i mieszkańców aglomeracji tańsza i wygodniejsza alternatywna dla transportu indywidualnego. W Sofii nie ma wspólnego biletu, a władze tego miasta dopiero kreślą plany takiego rozwiązania. Metro wg pana Patryka Jakiego oznacza: likwidację 150 km SKM-ki; likwidację części tras tramwajowych – obecnie jest ich 24; za dużo, część trzeba zlikwidować, w Sofii jest tylko 15; likwidację Veturilo; zaprzestanie wymiany taboru – tylko w ostatnich latach Warszawa kupiła 281 niskopodłogowych tramwajów; w Sofii 25 sztuk, w tym samym czasie;  budowę metra bez schodów ruchomych i wind – będzie taniej i szybciej;  zmniejszenie częstotliwości kursowania metra z 2.2 minuty do 8 minut w szczycie i do 14 minut w nocy. czytaj więcej

Pełna treść wiadomości na: 160186 at um.warszawa.pl
um.warszawa.pl, Źródło artykułu: um.warszawa.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
warszawa

Warszawa – stolica kraju i miasto na prawach powiatu leży w województwie mazowieckim. Jest to największe miasto Polski. Obszar 517 km² zamieszkuje tu 1 735 442 ludzi. Skupiają się tu najważniejsze instytucje i ośrodki o charakterze naukowym, kulturalnym, politycznym i gospodarczym.

Lista zabytków i miejsc wartych odwiedzenia zdaje się nie mieć końca. Do tych najważniejszych i rozpoznawalnych z pewnością należy: Zamek Królewski i plac Zamkowy, Stare Miasto, Trakt Królewski i Łazienki Królewskie, Pałac Kultury i Nauki, pomnik Syrenki Warszawskiej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik i Stadion Narodowy. Jest tu także cała masa dróg rowerowych. Szczególnie atrakcyjne są te ciągnące się wzdłuż Wisły. Na każdym kroku można spotkać tereny zieleni. Parki, skwery i ogrody to idealne miejsce na spacer. Jest tu też kilkanaście rezerwatów przyrody i dwa ogrody botaniczne. W granicach miasta rośnie nawet las! To zjawisko na skalę światową.    

 



 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola